Ο Βουραϊκός ποταμός πηγάζει από τα βουνά των Καλαβρύτων, Ελλάς, ανάμεσα στις ανατολικές προεκτάσεις του όρους Ερύμανθου και τις δυτικές του όρους Χελμού και ρέει με βόρεια κατεύθυνση στα δυτικά του νόμου Αχαΐας. Το μήκος του είναι περίπου 40 χλμ. Μετά τα Καλάβρυτα ο Βουραϊκός έχει ανοίξει βαθύ και απόκρημνο φαράγγι μέσα στο οποίο κινείται ο οδοντωτός σιδηρόδρομος που συνδέει τα Καλάβρυτα με το Διακοφτό.
Κατά τον μύθο, ο Ηρακλής αγαπούσε την Βούρα κόρη του Νεφεληγερέτη και της Ελίκης κι άνοιξε το πέρασμα για να φτάσει κάτω στη θάλασσα και να τη συναντήσει. Από αυτήν πήρε και το όνομα του ο Βουραϊκός ποταμός.
Η ιστορία του οδοντωτού σιδηρόδρομου ξεκινάει όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης ως πρωθυπουργός της χώρας θέλησε να δημιουργήσει τοπικά σιδηροδρομικά δίκτυα δίπλα στο κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο με πλάτος γραμμής τα 75 εκατοστά, διαβλέποντας ότι το μικρό τραίνο ήταν οικονομικότερο στην κατασκευή του και είχε και μεγαλύτερη ευελιξία.
Τα έργα άρχισαν το 1889 και τα εγκαίνια έγιναν στις 10 Μαρτίου του 1896. Από τότε και μέχρι σήμερα ο Οδοντωτός ταξιδεύει καθημερινά, όλες τις εποχές του χρόνου, ότι καιρό κι αν κάνει. Εύρος γραμμής: 0,75 μέτρα, η ιδιαιτερότητα αυτή είναι που κάνει τον Οδοντωτό τον στενότερο του κόσμου.
Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός» προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι σιδηρόδρομοι αυτού του τύπου και τους βοηθούν να σκαρφαλώνουν σε μεγάλες κλίσεις. Η αμαξοστοιχία, ανάμεσα στους τροχούς που κινούνται στις ράγες, διαθέτει επιπλέον τροχούς με «δόντια» που χρησιμοποιούνται όταν οι κλίσεις μεγαλώνουν για να εφαρμόσουν σε μια εσωτερική γραμμή με ειδικές εσοχές. Οι οδοντωτοί τροχοί βοηθούν την αμαξοστοιχία εξίσου και στις κατηφορικές διαδρομές, αφού η κατάβαση γίνεται με ασφάλεια στην κίνηση αλλά και στο φρενάρισμα.
Τα έργα άρχισαν το 1889 και τα εγκαίνια έγιναν στις 10 Μαρτίου του 1896. Από τότε και μέχρι σήμερα ο Οδοντωτός ταξιδεύει καθημερινά, όλες τις εποχές του χρόνου, ότι καιρό κι αν κάνει. Εύρος γραμμής: 0,75 μέτρα, η ιδιαιτερότητα αυτή είναι που κάνει τον Οδοντωτό τον στενότερο του κόσμου.
Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός» προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι σιδηρόδρομοι αυτού του τύπου και τους βοηθούν να σκαρφαλώνουν σε μεγάλες κλίσεις. Η αμαξοστοιχία, ανάμεσα στους τροχούς που κινούνται στις ράγες, διαθέτει επιπλέον τροχούς με «δόντια» που χρησιμοποιούνται όταν οι κλίσεις μεγαλώνουν για να εφαρμόσουν σε μια εσωτερική γραμμή με ειδικές εσοχές. Οι οδοντωτοί τροχοί βοηθούν την αμαξοστοιχία εξίσου και στις κατηφορικές διαδρομές, αφού η κατάβαση γίνεται με ασφάλεια στην κίνηση αλλά και στο φρενάρισμα.
Η απόσταση Διακοφτό - Καλάβρυτα είναι 22,4 χιλιόμετρα και το
ηρωικό τρενάκι τη διανύει σε μια ώρα. Η ταχύτητά του κυμαίνεται μεταξύ 30 - 40 χιλ./ώρα στην απλή γραμμή και 6 - 15 χιλ./ώρα όταν χρησιμοποιεί τα «δόντια» (μηχανισμός οδοντωτού άξονα που έχει τοποθετηθεί ανάμεσα στις σιδηροτροχιές και ο οποίος υποβοηθά το συρμό στα σημεία της γραμμής που έχουν μεγάλη κλίση).
ηρωικό τρενάκι τη διανύει σε μια ώρα. Η ταχύτητά του κυμαίνεται μεταξύ 30 - 40 χιλ./ώρα στην απλή γραμμή και 6 - 15 χιλ./ώρα όταν χρησιμοποιεί τα «δόντια» (μηχανισμός οδοντωτού άξονα που έχει τοποθετηθεί ανάμεσα στις σιδηροτροχιές και ο οποίος υποβοηθά το συρμό στα σημεία της γραμμής που έχουν μεγάλη κλίση).
Ξεκινώντας από το σταθμό του Διακοπτού, ο Οδοντωτός ανηφορίζει μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού προς τα Καλάβρυτα που βρίσκονται σε υψόμετρο 750 μέτρων. Περνώντας μέσα από τοπία άγριας φύσης με καταρράκτες που λαξεύουν με απερίγραπτο τρόπο τα βράχια δημιουργώντας μοναδικούς σχηματισμούς, φτάνει στις «Πόρτες», το στενότερο και εντυπωσιακότερο σημείο της διαδρομής.
Η διαδρομή του Οδοντωτού σιδηρόδρομου Διακοπτού
Καλαβρύτων, μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, αποτελεί ένα από τα ομορφότερα φυσικά αξιοθέατα της χώρας μας. Έχει μάλιστα χαρακτηριστεί ως η πλέον θεαματική σιδηροδρομική γραμμή των Βαλκανίων.
Καλαβρύτων, μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, αποτελεί ένα από τα ομορφότερα φυσικά αξιοθέατα της χώρας μας. Έχει μάλιστα χαρακτηριστεί ως η πλέον θεαματική σιδηροδρομική γραμμή των Βαλκανίων.