Σχεδιάστηκε από τον Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν,
θεμελιώθηκε το 1859 και ολοκληρώθηκε είκοσι έξι χρόνια αργότερα, το 1885, ενώ παραδόθηκε επίσημα στην Ελληνική Κυβέρνηση το 1887, χωρίς όμως να έχει ακόμη ιδρυθεί η Ακαδημία για την οποία προοριζόταν το Μέγαρο.
Η Ακαδημία Αθηνών, με στόχους, μεταξύ άλλων, την καλλιέργεια των Επιστημών, των Γραμμάτων, των Καλών Τεχνών και την επιστημονική υποστήριξη βασικών κλάδων της οικονομίας, ιδρύθηκε το 1926 και το ίδιο έτος εγκαταστάθηκε στο Μέγαρο της Ακαδημίας, σχεδόν σαράντα χρόνια μετά την παράδοση του οικοδομήματος. Στέγασε το Νομισματικό Μουσείο από το 1890 μέχρι το 1940, το Βυζαντινό Μουσείο και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους για αρκετά χρόνια από το 1894.
Είναι "το σημαντικότερο έργο του Χάνσεν" και κατά τη γνώμη των ειδικών, "το ωραιότερο νεοκλασικό οικοδόμημα του κόσμου". Πηγή έμπνευσης του αρχιτέκτονα ήταν η κλασική αρχιτεκτονική του αθηναϊκού 5ου αιώνα, όπως εμφανίζεται με τα μνημεία της Ακροπόλεως. Τα γλυπτά του αετώματος του Μεγάρου και τα αγάλματα,
του Θεού της μουσικής Απόλλωνα με την λύρα, που βρίσκεται στα δεξιά του μεγάρου της Ακαδημίας Αθηνών πάνω σε μια ιωνική κολώνα συνολικού ύψους 23,25 μέτρων, με ύψος 3,71 μέτρα και,
Αίθουσα τελετών. Ο ζωγραφικός διάκοσμος της αίθουσας τελετών της Ακαδημίας Αθηνών αποτελεί έργο του Αυστριακού ζωγράφου Christian Griepenkerl (1839-1916), μαθητή του μεγάλου ζωγράφου Karl Rahl (1812-1865) ο οποίος ήταν Καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης.
Το εικονογραφικό σύνολο που πραγματοποιήθηκε την διετία 1878 - 1880, έχει ως θέμα τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου και σχετίζεται με την ιδέα που επικρατούσε κατά τον 19ο αιώνα για τις Ακαδημίες ως φορείς της σοφίας και του φωτός.
Η σφίγγα στις απολήξεις των μαρμάρινων εδράνων
Μπροστά στην είσοδο σε βάθρο στέκουν οι ανδριάντες του Σωκράτη και του Πλάτωνα.
Στο πλαϊνό αέτωμα απεικονίζεται η Θεά Αθηνά ως προστάτιδα των τεχνών.
Στην κεντρική αίθουσα, πολυτελώς διακοσμημένη, στέκει ανδριάντας του μεγάλου ευεργέτη της Ακαδημίας Σίμωνος Σίνα.
MyPhotoPics