Είναι μια από τις τρεις σήραγγες που βρίσκονται κάτω από την οροσειρά Σαιν Γκοτάρντ, Saint-Gotthard Massif. Οι άλλες δυο είναι η Σιδηροδρομική σήραγγα Γκόταρντ, Gotthard Rail Tunnel, του 1881 και η Οδική σήραγγα Γκόταρντ, Gotthard Road Tunnel του 1980.
Η κατασκευή της αποφασίστηκε λόγω της αύξησης της κίνησης στο άξονα βορρά-νότου μέσω των Άλπεων, φτάνοντας τις υπάρχουσες δομές στο όριο των δυνατοτήτων τους. Η κατασκευή της σήραγγας εγκρίθηκε με δημοψήφισμα το 1992.
Πάνω από 2.000 εργαζόμενοι είχαν προσληφθεί για να ανασκάψουν περισσότερα από δύο εκατομμύρια φορτία χώμα, φτάνοντας 2,5 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της Γης. Η σήραγγα είναι σχεδόν εντελώς επίπεδη σε ολόκληρο το μήκος της.
Έτσι, επιτρέπει στα τρένα να ταξιδεύουν οι μεν εμπορικές αμαξοστοιχίες με ταχύτητα που θα φτάνει τα 160 χιλιόμετρα την ώρα, οι δε επιβατικές με 250 χιλιόμετρα την ώρα. Επίσης είναι η πρώτη επίπεδη διαδρομή στις Άλπεις ή σε οποιαδήποτε άλλη μεγάλη οροσειρά, με μέγιστο ύψος 549 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.